Grijs

Situatie op de afdeling

  • er zijn maximaal 2 isoleerbare cliënten met symptomen aanwezig op de afdeling

  en

  • er zijn geen niet-isoleerbare cliënten met symptomen aanwezig

Opheffen code grijs

  • Code grijs:
    • gaat zodra het resultaat van de formule < 1/3 is en bij > 2 isoleerbare zieke cliënten over in code geel
    • gaat zodra het resultaat van de formule < 1/3 is en bij max 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code oranje
    • gaat zodra het resultaat van de formule > 1/3 is of bij > 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code rood 
    • wordt opgeheven als alle cliënten > 48 uur geen klachten meer hebben gehad. Er kunnen bij het opheffen van code grijs dus nog wel cliënten in de nazorgfase zitten

Maatregelen

Algemene voorzorgs-maatregelen

Houd de algemene voorzorgsmaatregelen aan:

  • Pas op de juiste momenten handhygiëne toe volgens het protocol handhygiëne
  • Houd de persoonlijke hygiënemaatregelen volgens protocol persoonlijke hygiëne aan zoals geen sieraden, lange haren opgestoken
  • Wissel ook in isolatie handschoenen bij overgang van een vuilere naar een schonere handeling zoals beschreven staat in het protocol gebruik PBM

Vaststellen diagnose maagdarminfectie

Een maagdarminfectie begint meestal plotseling en veroorzaakt symptomen zoals overgeven, buikkrampen, diarree en koorts. Een maagdarminfectie wordt ook wel gastro-enteritis (GE) genoemd. We spreken over een maagdarminfectie als de cliënt / medewerker braakt en/of diarree heeft volgens Bristol score 5 t/m 7.

Extra maatregelen en verantwoordelijkheden

Direct na constatering van code grijs voor de afdeling is de leidinggevende van de betreffende afdeling verantwoordelijk voor de volgende acties: 

  • Het plaatsen van de “Deurkaart code grijs” op alle toegangsdeuren / toegangsliften van de afdeling
  • Het bijhouden van een registratie van zieke cliënten en medewerkers volgens de “registratielijst zieken” 
  • Het informeren van het MT (en indien nog niet gebeurd) de verpleegkundig specialist over de situatie
  • Zodra het resultaat van de formule > 1/3 of bij > 2 niet- isoleerbare zieke cliënten overgaan naar code rood en het crisisteam bij elkaar roepen voor overleg
  • Zodra het resultaat van de formule < 1/3 en bij max 2 niet-isoleerbare zieke cliënten overgaan naar code oranje
  • Zodra het resultaat van de formule <1/3 en bij > 2 isoleerbare zieke cliënten en geen niet-isoleerbare cliënten overgaan naar code geel
  • Brengt contacten buiten de afdeling die risico hebben gelopen in kaart, informeert hen over de situatie en laat hen direct melden bij ontstaan van klachten. Denk aan overplaatsingen cliënten, stagiaires, inval- en uitzendkrachten, vrijwilligers, schoonmaakmedewerkers, paramedici, bezoek, kapper, pedicure, lab, avond-, nacht- en weekeindkrachten, activiteitenbegeleiders.

Bewegingsvrijheid cliënten

  • Niet geïsoleerde cliënten (die uiteraard geen symptomen hebben) mogen de groep/afdeling verlaten en deelnemen aan activiteiten

Bewegingsvrijheid medewerkers

  • Zet bij voorkeur geen medewerkers elders in die risico-contact hebben gehad. 

Maatregelen communicatie

  • Informeren van cliënten en/of eerste contactpersonen over de stand van zaken is in deze fase niet nodig
  • De zorg informeert de eerste contactpersoon over het feit dat zijn/haar naaste ziek is 

Maatregelen niet zieke cliënt

  • De cliënt mag de kamer verlaten
  • Cliënten zonder symptomen mogen met familie of naasten de locatie via de kortste route verlaten voor een wandeling of andere activiteit buiten de locatie. Terugkomst mag uitsluitend via dezelfde kortste route naar de afdeling/groep. 
  • Niet zieke cliënten worden niet op de kamer geïsoleerd. Medewerkers dragen bij niet zieke cliënten dus geen PBM voor isolatie

Maatregelen zieke isoleerbare client

  • De cliënt blijft op de kamer
  • Bevestig de deurkaarten op de binnen- en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • Houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM, aan
  • Houd de isolatiemaatregelen aan zoals beschreven in “Isolatie van een zieke cliënt op een kamer/appartement” 
  • Zodra de cliënt 48u klachtenvrij is gaat de cliënt over naar de nazorgfase:
    • de nazorgfase duurt nog 72 uur nadat de cliënt 48 klachtenvrij is
    • vervang de “Deurkaart betreden isolatiekamer” in “Deurkaart nazorg” en vul de data op de deurkaart in
    • volg de instructie op de deurkaart nazorg
    • de cliënt mag de kamer verlaten
    • de cliënt gebruikt alleen eigen toilet en geen algemeen toilet
  • Reinig en desinfecteer de isolatiekamer bij het opheffen van de isolatie (en overgang naar de nazorgfase). Wanneer reiniging en desinfectie niet direct bij opheffen van de isolatie mogelijk is, moet de kamer nog altijd door medewerkers met PBM betreden worden. 

Maatregelen zieke niet-isoleerbare cliënt

  • Deze cliënten zijn in deze kleurcode niet aanwezig

Maatregelen (ex) zieke medewerker

  • Wanneer een medewerker braakt of diarree heeft gaat deze naar huis
  • De medewerker blijft thuis totdat deze klinisch hersteld is
  • Wanneer de medewerker weer op de werkvloer is gebruikt deze gedurende 5 dagen na klinisch herstel een apart toilet; het toilet voor ex-zieke medewerkers
  • Dit toilet wordt gemarkeerd met de “Deurkaart toilet ex-zieke medewerker”

Maatregelen consulterende medewerker

  • Consulterenden houden bij de geïsoleerde cliënten de omkleedprocedure aan zoals op de deurkaart van de kamer vermeld
  • De consulterende bezoekt bij voorkeur eerst cliënten zonder symptomen en daarna pas de cliënten in isolatie
  • De consulterende medewerker mag bij aanhouden van deze maatregelen  zijn/haar werkzaamheden op andere afdelingen/groepen zonder extra maatregelen voortzetten

Maatregelen voor bezoeker

  • Beperk bezoek van de geïsoleerde client zoveel mogelijk 
  • Kinderen mogen, onder begeleiding, alléén komen als ze zich aan de gestelde regels voor bezoekers houden
  • Bezoekers mogen geen gebruik maken van het toilet op de cliëntenkamer van de geïsoleerde cliënt
  • Het bezoek verlaat de instelling rechtstreeks (geen andere cliënten bezoeken).

Linnengoed

  • Sluit de waszak in de cliëntenkamer
  • Doe een tweede waszak om de zak als deze aan de buitenkant vochtig of bevuild is
  • Markeer eventueel de waszak wanneer hierover afspraken gemaakt zijn met de wasserij
  • Plaats de waszak direct in de hiervoor bestemde (draad) container

Serviesgoed

  • Plaats het serviesgoed van geïsoleerde cliënten direct in de hiervoor bestemde kar of in de vaatwasser
  • Pas na contact met dit serviesgoed handhygiëne toe

Voeding aan- en afvoer

Geen extra maatregelen

Afval

  • Sluit de afvalzak in de cliëntenkamer
  • Markeer eventueel de afvalzak wanneer hierover afspraken gemaakt zijn met de transportdienst of afvalverwerker
  • Plaats de afvalzak direct in de hiervoor bestemde (draad) container

Reiniging en desinfectie

Geen extra maatregelen

Maatregelen bij overlijden

  • Houd bij overlijden van een geïsoleerde cliënt de isolatiemaatregelen aan bij contact met cliënt of omgeving van de cliënt (cliëntenkamer).

Reiniging & desinfectie voor opheffen code grijs

Geen extra maatregelen

Opheffen code grijs

  • Code grijs:
    • gaat zodra het resultaat van de formule < 1/3 is en bij > 2 isoleerbare zieke cliënten over in code geel
    • gaat zodra het resultaat van de formule < 1/3 is en bij max 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code oranje
    • gaat zodra het resultaat van de formule > 1/3 is of bij > 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code rood