Geel
Situatie op de afdeling
- het resultaat van de formule is < 1/3
en
- er zijn meer dan 2 isoleerbare cliënten met symptomen aanwezig op de afdeling
en
- er zijn geen niet-isoleerbare cliënten met symptomen aanwezig
Opheffen code geel
- Code geel:
- gaat zodra het resultaat van de formule <1/3 is en bij max 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code oranje
- gaat zodra het resultaat van de formule > 1/3 is of bij > 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code rood
- wordt opgeheven als alle cliënten > 48 uur geen klachten meer hebben gehad. Er kunnen bij het opheffen van code geel dus nog wel cliënten in de nazorgfase zitten. Let op; wanneer het aantal zieken afneemt, mag de kleurcode dus niet afgeschaald worden naar code grijs.
Maatregelen
Algemene voorzorgs-maatregelen
Houd de algemene voorzorgsmaatregelen aan:
- Pas op de juiste momenten handhygiëne toe volgens het protocol handhygiëne
- Houd de persoonlijke hygiënemaatregelen volgens protocol persoonlijke hygiëne aan zoals geen sieraden, lange haren opgestoken
- Wissel ook in isolatie handschoenen bij overgang van een vuilere naar een schonere handeling zoals beschreven staat in het protocol gebruik PBM
Vaststellen diagnose maagdarminfectie
Een maagdarminfectie begint meestal plotseling en veroorzaakt symptomen zoals overgeven, buikkrampen, diarree en koorts. Een maagdarminfectie wordt ook wel gastro-enteritis (GE) genoemd. We spreken over een maagdarminfectie als de cliënt / medewerker braakt en/of diarree heeft volgens Bristol score 5 t/m 7.
Extra maatregelen en verantwoordelijkheden
Direct na constatering van code geel voor de afdeling is de leidinggevende van de betreffende afdeling verantwoordelijk voor de volgende acties:
- Het melden van code geel aan de deskundige infectiepreventie: info@careb4.nl
- Het plaatsen van de “Deurkaart code geel” op alle toegangsdeuren / toegangsliften van de afdeling
- Het dagelijks toesturen van de ingevulde registratielijst zieken aan de deskundige infectiepreventie: info@careb4.nl
- Het bijhouden van een registratie van zieke cliënten en medewerkers volgens de “Registratielijst zieken”
- Het informeren van het MT (en indien nog niet gebeurd) de verpleegkundig specialist over de situatie
- Het per dienst aanstellen van een Chef uitbraak. Hanteer ten aanzien van de taken en verantwoordelijkheden de instructies zoals beschreven in het document “Chef uitbraak”
- Zodra het resultaat van de formule > 1/3 is of bij > 2 zieke niet-isoleerbare cliënten overgaan naar code rood en het crisisteam bij elkaar roepen voor overleg
- Zodra het resultaat van de formule < 1/3 is en er max 2 niet-isoleerbare zieke cliënten met symptomen zijn, overgaan naar code oranje
- Brengt risicocontacten buiten de afdeling die risico hebben gelopen in kaart, informeert hen over de situatie en laat hen direct melden bij ontstaan van klachten. Denk aan overplaatsingen cliënten, stagiaires, inval- en uitzendkrachten, vrijwilligers, schoonmaakmedewerkers, paramedici, bezoek, kapper, pedicure, lab, avond-, nacht- en weekeindkrachten, activiteitenbegeleiders.
Bewegingsvrijheid cliënten
- Niet geïsoleerde cliënten (die uiteraard geen symptomen hebben) mogen de afdeling verlaten en deelnemen aan activiteiten
Bewegingsvrijheid medewerkers
- Zet bij voorkeur geen medewerkers elders in die risico-contact hebben gehad.
Maatregelen communicatie
- Informeer cliënten en/of eerste contactpersonen over de stand van zaken middels “Bericht code geel”
- De zorg informeert de eerste contactpersoon over het feit dat zijn/haar naaste ziek is.
Maatregelen niet zieke cliënt
- De cliënt mag de kamer verlaten
- Niet geïsoleerde cliënten (die uiteraard geen symptomen hebben) mogen de groep/afdeling verlaten en deelnemen aan activiteiten
- Cliënten worden niet op de kamer geïsoleerd. Medewerkers dragen bij niet zieke cliënten dus geen PBM voor isolatie.
Maatregelen zieke isoleerbare client
- De cliënt blijft op de kamer
- Bevestig de deurkaarten op de binnen- en buitenkant van de isolatiekamerdeur
- Houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM, aan
- Houd de isolatiemaatregelen aan zoals beschreven in “Isolatie van een zieke cliënt op een kamer/appartement”
- Zodra de cliënt 48u klachtenvrij is gaat de cliënt over naar de nazorgfase:
- de nazorgfase duurt nog 72 uur nadat de cliënt 48 klachtenvrij is
- vervang de “Deurkaart betreden isolatiekamer” in “Deurkaart nazorg” en vul de data op de deurkaart in
- volg de instructie op de deurkaart nazorg
- de cliënt mag de kamer verlaten
- de cliënt gebruikt alleen eigen toilet en geen algemeen toilet
- Reinig en desinfecteer de isolatiekamer bij het opheffen van de isolatie (en overgang naar de nazorgfase). Wanneer reiniging en desinfectie niet direct bij opheffen van de isolatie mogelijk is, moet de kamer nog altijd door medewerkers met PBM betreden worden.
Maatregelen zieke niet-isoleerbare cliënt
- Deze cliënten zijn in deze kleurcode niet aanwezig
Maatregelen (ex) zieke medewerker
- Wanneer een medewerker braakt of diarree heeft gaat deze naar huis
- De medewerker blijft thuis totdat deze klinisch hersteld is
- Wanneer de medewerker weer op de werkvloer is gebruikt deze gedurende 5 dagen na klinisch herstel een apart toilet; het toilet voor ex-zieke medewerkers
- Dit toilet wordt gemarkeerd met de “Deurkaart toilet ex-zieke medewerker”
Maatregelen consulterende medewerker
- Consulterenden houden bij de geïsoleerde cliënten de omkleedprocedure aan zoals op de “Deurkaart” van de kamer vermeld
- De consulterende bezoekt eerst cliënten zonder symptomen en daarna pas de cliënten in isolatie
- De consulterende medewerker mag bij aanhouden van deze maatregelen zijn/haar werkzaamheden op andere afdelingen zonder extra maatregelen voortzetten
Maatregelen voor bezoeker
- Beperk bezoek van de geïsoleerde cliënt zoveel mogelijk
- Een geïsoleerde cliënt mag alleen bezoek op de eigen kamer ontvangen
- Kinderen mogen, onder begeleiding, alléén komen als ze zich aan de gestelde regels voor bezoekers houden
- Informatie voor bezoekers wordt op de deur van de afdeling gehangen. Zie bijlage “Info voor bezoekers code geel”
- Bezoekers mogen geen gebruik maken van het toilet op de cliëntenkamer van de geïsoleerde cliënt
- Het bezoek verlaat de instelling rechtstreeks (geen andere cliënten bezoeken).
Linnengoed
- Sluit de waszak in de cliëntenkamer
- Doe een tweede waszak om de zak als deze aan de buitenkant vochtig of bevuild is
- Markeer eventueel de waszak wanneer hierover afspraken gemaakt zijn met de wasserij
- Plaats de waszak direct in de hiervoor bestemde (draad) container
Serviesgoed
- Plaats het serviesgoed van geïsoleerde cliënten direct in de hiervoor bestemde kar of in de vaatwasser
- Pas na contact met dit serviesgoed handhygiëne toe.
Voeding aan- en afvoer
Geen extra maatregelen
Afval
- Sluit de afvalzak in de cliëntenkamer
- Markeer eventueel de afvalzak wanneer hierover afspraken gemaakt zijn met de transportdienst of afvalverwerker
- Plaats de afvalzak direct in de hiervoor bestemde (draad) container
Reiniging en desinfectie
Geen extra maatregelen
Maatregelen bij overlijden
- Houd bij overlijden van een geïsoleerde cliënt de isolatiemaatregelen aan bij contact met cliënt of omgeving van de cliënt (cliëntenkamer).
Reiniging & desinfectie voor opheffen code geel
- Alle isolatiekamers hebben na het opheffen van de isolatie bij een cliënt en dus vóór het opheffen van code geel een eindreiniging en desinfectie ondergaan volgens de werkinstructie: “Eindreiniging en desinfectie van een isolatiekamer”
- Er gelden geen extra maatregelen voor reiniging en desinfectie van algemene ruimten voor het opheffen van code geel.
Opheffen code geel
- Code geel:
- gaat zodra het resultaat van de formule <1/3 is en bij max 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code oranje
- gaat zodra het resultaat van de formule > 1/3 is of bij > 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code rood
- wordt opgeheven als alle cliënten > 48 uur geen klachten meer hebben gehad. Er kunnen bij het opheffen van code geel dus nog wel cliënten in de nazorgfase zitten. Let op; wanneer het aantal zieken afneemt, mag de kleurcode dus niet afgeschaald worden naar code grijs.
