Oranje

Situatie op de afdeling

  • er zijn 1 of 2 positief geteste cliënten aanwezig die niet isoleerbaar zijn. 

Opheffen code oranje

  • code oranje gaat over in een andere kleurcode wanneer alle positief geteste zieke cliënten hersteld zijn of wanneer meer dan 2 positief geteste cliënten niet isoleerbaar zijn/worden 
  • Code oranje:
    • gaat na klinisch herstel van de laatste zieke positief geteste cliënt over in code grijs 
    • gaat bij aanwezigheid van uitsluitend isoleerbare positief geteste cliënten over in code geel 
    • gaat bij >2 niet-isoleerbare positief geteste cliënten over in code rood

Maatregelen

Maatregelen communicatie

  • de afdeling is open
  • plaats de “Deurkaart code oranje” op alle toegangsdeuren/toegangsliften van de afdeling
  • informeer cliënten en/of eerste contactpersonen over de stand van zaken middels “Bericht code oranje”
  • de zorg informeert de eerste contactpersoon over het feit dat zijn/haar naaste een luchtweginfectie heeft middels “Bericht positieve cliënt”

Algemene landelijke
maatregelen

Houd de volgende landelijke maatregelen aan:

  • pas op de juiste momenten handhygiene toe 
  • hoest en nies in je elleboog
  • klachten? Draag een chirurgisch mondneusmasker type IIR of een FFP2 masker
  • zorg voor voldoende frisse lucht
  • haal een vaccin, booster of herhaalprik indien dit door de overheid geadviseerd wordt

Aanvullend: In algemene ruimten masker bij < 1,5 meter van positief geteste cliënten

  • Draag een chirurgisch mondneusmasker type IIR of een FFP2 masker wanneer je op de gang/in de huiskamer geen 1,5 meter afstand tot de positief geteste cliënt(en) kan aanhouden 
  • Houd hierbij de procedure “Juist gebruik masker” aan

Aanvullend: instellen crisisteam en Chef uitbraak

  • De leidinggevende van de afdeling meldt direct code oranje aan de deskundige infectiepreventie: info@careb4.nl
  • De leidinggevende van de afdeling stelt direct na constatering van code oranje voor de afdeling/groep een crisisteam in volgens procedure “Instellen crisisteam”. De leidinggevende van de betreffende afdeling  is verantwoordelijk voor het initiëren van dit overleg.
  • Het crisisteam kan gebruik maken van de documenten “Vaste agenda” en “Logboek”
  • De leidinggevende van de afdeling stelt iedere dienst een “Chef uitbraak” aan. Hanteer ten aanzien van de taken en verantwoordelijkheden de instructies zoals beschreven in het document Chef uitbraak” 
  • De leidinggevende van de afdeling is verantwoordelijk voor het bijhouden van een registratie van zieke cliënten en medewerkers volgens de “Registratielijst zieken” en het dagelijks inbrengen van deze lijst in het crisisteam en versturen naar info@careb4.nl.

Contactlijst opstellen

Niet van toepassing

Maatregelen positief geteste isoleerbare cliënt

  • de cliënt blijft op de kamer
  • indien de cliënt op een tweepersoonskamer met een medecliënt ligt gelden de volgende maatregelen:
    • verplaats de medecliënt (contactcliënt) naar een andere kamer. Deze cliënt hoeft niet geïsoleerd verpleegd te worden
    • indien er geen vrije kamer/bedplaats is, laat dan de medecliënt op de tweepersoonskamer liggen en verzorg deze cliënt als eerste met PBM. De medecliënt hoeft verder niet geïsoleerd verpleegd te worden en mag de kamer en de afdeling dus gewoon verlaten
  • bevestig de deurkaarten” op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM aan
  • houd de isolatiemaatregelen aan zoals beschreven in “Isolatie van een positief geteste cliënt op een kamer/appartement
  • hef de isolatiemaatregelen op wanneer de cliënt klinisch hersteld is. Er kunnen nog restsymptomen aanwezig blijven. Indien dit het geval is dragen medewerkers bij verzorging een chirurgisch mondneusmasker type IIR of een FFP2 masker

Maatregelen positief geteste niet-isoleerbare cliënt

  • de cliënt hoeft niet op de kamer te blijven en mag gebruik maken van de algemene ruimten op de afdeling
  • de cliënt mag de afdeling niet verlaten
  • houd op de kamer van de cliënt de isolatiemaatregelen zoals beschreven in “Isolatie van een positief geteste cliënt op een
    kamer/appartement”
    aan
  • voer zorghandelingen altijd op de kamer van de cliënt uit
  • bevestig de “deurkaarten” op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM aan
  • hef de isolatiemaatregelen op wanneer de cliënt klinisch hersteld is. Er kunnen nog restsymptomen aanwezig blijven. Indien dit het geval is dragen medewerkers bij verzorging een chirurgisch mondneusmasker type IIR of een FFP2 masker

Maatregelen contactclient

Niet van toepassing

Maatregelen contactmedewerker

Niet van toepassing

Maatregelen consulterende medewerker

  • de consulterende medewerker doet voor het betreden van de afdeling een chirurgisch mondneusmasker type IIR of een FFP2 masker op 
  • houd hierbij de procedure “Juist gebruik masker” aan
  • de consulterende medewerker bezoekt/onderzoekt een positieve cliënt alleen op zijn/haar kamer
  • de consulterende medewerker neemt de voorgeschreven maatregelen (deurkaart) bij bezoeken van een positieve cliënt op de kamer
  • de consulterende medewerker hoeft geen extra PBM te gebruiken bij bezoek aan een andere (contact)cliënt
  • de consulterende medewerker mag zijn/haar werkzaamheden op andere afdelingen/groepen zonder extra maatregelen voortzetten 

Maatregelen voor bezoeker

  • verzoek de bezoeker voor het betreden van de afdeling een chirurgisch mondneusmasker type IIR of FFP2 op te zetten
  • de bezoeker bezoekt de positief geteste cliënt alleen op zijn/haar kamer
  • bij het bezoeken van een positief geteste cliënt op de kamer houdt de bezoeker de maatregelen op de deurkaart aan. Gebeurt dit niet, dan moet de bezoeker de locatie via de kortste route verlaten

Linnengoed

Geen extra maatregelen. 

Serviesgoed

  • plaats het serviesgoed van positief geteste cliënten direct in de hiervoor bestemde kar of in de vaatwasser

Voeding aan- en afvoer

Geen extra maatregelen

Afval

  • afval, afkomstig van een positief geteste cliënt, inclusief gebruikte PBM, wordt in een normale afvalzak gedaan en gesloten
  • plaats de zak na sluiten in de voor normaal huishoudelijk afval- bestemde afvoer/draad-container

Reiniging en desinfectie

  • reinig en desinfecteer een kamer van een zieke cliënt volgens werkinstructie: “Tussenreiniging en desinfectie van een isolatiekamer”
  • reinig en desinfecteer een kamer van een zieke cliënt volgens werkinstructie: “Eindreiniging en desinfectie van een isolatiekamer” als op die dag de isolatie opgeheven kan worden
  • alleen de schoonmaakmedewerker verwijdert de deurkaart van deze kamer als de eindreiniging en desinfectie voltooid is. 

Maatregelen bij overlijden

Geen extra maatregelen

Reiniging & desinfectie voor opheffen code oranje

  • alle isolatiekamers hebben na het opheffen van de isolatie bij een cliënt en dus vóór het opheffen van code oranje een eindreiniging en desinfectie ondergaan volgens de werkinstructie: “Eindreiniging en desinfectie van een isolatiekamer”
  • er gelden geen extra maatregelen voor reiniging en desinfectie van algemene ruimten voor het opheffen van code oranje.

Opheffen code oranje

  • Code oranje gaat over in een andere kleurcode wanneer alle positief geteste zieke cliënten hersteld zijn of wanneer meer dan 2 positief geteste cliënten niet isoleerbaar zijn/worden 
  • Code oranje:
    • gaat na klinisch herstel van de laatste zieke positief geteste client over in code grijs 
    • gaat bij aanwezigheid van uitsluitend isoleerbare positief geteste cliënten over in code geel 
    • gaat bij >2 niet-isoleerbare positief geteste cliënten over in code rood