Oranje

Situatie op de afdeling

  • het resultaat van de formule is < 1/3

  en

  • er zijn maximaal 2 niet-isoleerbare cliënten met symptomen aanwezig op de afdeling

Opheffen code oranje

  • Code oranje:
    • gaat zodra het resultaat van de formule > 1/3 of bij > 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code rood
    • wordt opgeheven als alle cliënten > 48 uur geen klachten meer hebben gehad. Er kunnen bij het opheffen van code oranje dus wel nog cliënten in de nazorgfase zitten. Let op; wanneer het aantal zieken afneemt, mag de kleurcode niet afgeschaald worden naar code geel of grijs.

Maatregelen

Algemene voorzorgs-maatregelen

Houd de algemene voorzorgsmaatregelen aan:

  • Pas op de juiste momenten handhygiëne toe volgens het protocol handhygiëne
  • Houd de persoonlijke hygiënemaatregelen volgens protocol persoonlijke hygiëne aan zoals geen sieraden, lange haren opgestoken
  • Wissel ook in isolatie handschoenen bij overgang van een vuilere naar een schonere handeling zoals beschreven staat in het protocol gebruik PBM

Vaststellen diagnose maagdarminfectie

Een maagdarminfectie begint meestal plotseling en veroorzaakt symptomen zoals overgeven, buikkrampen, diarree en koorts. Een maagdarminfectie wordt ook wel gastro-enteritis (GE) genoemd. We spreken over een maagdarminfectie als de cliënt / medewerker braakt en/of diarree heeft volgens Bristol score 5 t/m 7.

Instellen crisisteam

  • De leidinggevende van de afdeling meldt direct code oranje aan de deskundige infectiepreventie: info@careb4.nl
  • De leidinggevende van de afdeling stelt direct na constatering van code oranje voor de afdeling een crisisteam in volgens procedure “Instellen crisisteam”. De leidinggevende van de afdeling is verantwoordelijk voor het initiëren van dit overleg
  • Het crisisteam kan gebruik maken van de documenten “Vaste agenda” en “Logboek”. 
  • De leidinggevende van de afdeling is verantwoordelijk voor het bijhouden van een registratie van zieke cliënten en medewerkers volgens de “Registratielijst zieken”.

Extra maatregelen en verantwoordelijkheden

  • Direct na constatering van code oranje voor de afdeling is de leidinggevende van de betreffende afdeling verantwoordelijk voor de volgende acties:
    • Het bijeenroepen van het crisisteam volgens procedure “Instellen crisisteam”
    • Het plaatsen van de “Deurkaart code oranje” op alle toegangsdeuren / toegangsliften van de afdeling
    • Het dagelijks toesturen van de ingevulde registratielijst zieken aan de deskundige infectiepreventie: info@careb4.nl
    • Het bijhouden van een registratie van zieke cliënten en medewerkers volgens de “Registratielijst zieken”
    • Het bekend maken aan de medewerkers welke cliënten ziek zijn en niet te isoleren zijn zodat de medewerkers hier rekening mee kunnen houden als ze op de gang of in de huiskamer (aan het werk) zijn. 
    • Het instellen van de extra schoonmaakrondes zoals onder de kop “Reiniging en desinfectie” weergegeven
    • Het per dienst aanstellen van een “Chef uitbraak”. Hanteer ten aanzien van de taken en verantwoordelijkheden de instructies zoals beschreven in het document “Chef uitbraak”
    •  Het instrueren van medewerkers dat ze alert zijn op de aanwezigheid van zieke cliënten op de gang en in de huiskamer. Tevens de medewerkers instrueren dat ze zoveel mogelijk afstand houden en dat ze na direct contact met de zieke cliënt de handen desinfecteren. 

Bewegingsvrijheid cliënten

Bewegingsvrijheid medewerkers

  • Zet bij voorkeur geen medewerkers elders in die risico contact hebben gehad

Maatregelen communicatie

  • Informeer cliënten en/of eerste contactpersonen over de stand van zaken middels “Bericht code oranje”
  • De zorg informeert de eerste contactpersoon over het feit dat zijn/haar naaste ziek is 

Maatregelen niet zieke cliënt

Maatregelen zieke isoleerbare client

  • De cliënt blijft op de kamer
  • Bevestig de “Deurkaarten” op de binnen- en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • Houd het, op de deurkaart omschreven gebruik van PBM, aan
  • Houd de isolatiemaatregelen aan zoals beschreven in “Isolatie van een zieke cliënt op een kamer/appartement”
  • Zodra de cliënt 48u klachtenvrij is gaat de cliënt over naar de nazorgfase:
    • de nazorgfase duurt nog 72 uur nadat de cliënt 48 klachtenvrij is
    • vervang de “Deurkaart betreden isolatiekamer” in “Deurkaart nazorg” en vul de data op de deurkaart in
    • volg de instructie op de deurkaart nazorg
    • de cliënt mag de kamer verlaten
    • de cliënt gebruikt alleen eigen toilet en geen algemeen toilet
  • Reinig en desinfecteer de isolatiekamer bij het opheffen van de isolatie (en overgang naar de nazorgfase). Wanneer reiniging en desinfectie niet direct bij opheffen van de isolatie mogelijk is, moet de kamer nog altijd door medewerkers met PBM betreden worden. 

Maatregelen zieke niet-isoleerbare cliënt

  • De cliënt hoeft niet op de kamer te blijven en mag gebruik maken van de algemene ruimten op de afdeling
  • De cliënt mag de afdeling niet verlaten
  • Bevestig de “Deurkaarten” op de binnen en buitenkant van de isolatiekamerdeur
  • Houd op de kamer van de cliënt de isolatiemaatregelen aan zoals beschreven in “Isolatie van een zieke cliënt op een kamer/appartement” 
  • Overweeg permanent dragen van een FFP1 of FFP2 masker door personeel. Overleg hierover eventueel met een deskundige infectiepreventie
  • Voer zorghandelingen inclusief toiletgang altijd op de kamer/sanitair van de cliënt uit. Sluit hiervoor eventueel aanwezige algemene toiletten binnen het cohort af voor cliënten
  • Buiten de kamer is handhygiëne na contact met (zieke) cliënten strikte noodzaak
  • Zodra de cliënt 48u klachtenvrij is gaat de cliënt over naar de nazorgfase:
    • de nazorgfase duurt nog 72 uur nadat de cliënt 48 klachtenvrij is
    • vervang de “Deurkaart betreden isolatiekamer” in “Deurkaart nazorg” en vul de data op de deurkaart in
    • volg de instructie op de deurkaart nazorg
    • de cliënt mag de kamer verlaten
    • de cliënt gebruikt alleen eigen toilet en geen algemeen toilet
  • Reinig en desinfecteer de isolatiekamer bij het opheffen van de isolatie (en overgang naar de nazorgfase). Wanneer reiniging en desinfectie niet direct bij opheffen van de isolatie mogelijk is, moet de kamer nog altijd door medewerkers met PBM betreden worden. 

Maatregelen (ex) zieke medewerker

  • Wanneer een medewerker braakt of diarree heeft gaat deze naar huis
  • De medewerker blijft thuis totdat deze klinisch hersteld is
  • Wanneer de medewerker weer op de werkvloer is gebruikt deze gedurende 5 dagen na klinisch herstel een apart toilet; het toilet voor ex-zieke medewerkers
  • Dit toilet wordt gemarkeerd met de “Deurkaart toilet ex-zieke medewerker”

Maatregelen consulterende medewerker

  • De consulterende draagt bij het betreden van de afdeling een FFP1 of FFP2 masker en doet dit vlak voor het verlaten van de afdeling af
  • Consulterenden houden bij de cliënten met symptomen de omkleedprocedure aan zoals op de “Deurkaart” van de kamer vermeld
  • De consulterende bezoekt bij voorkeur eerst cliënten zonder symptomen en daarna pas de cliënten met symptomen
  • De consulterende medewerker mag bij aanhouden van deze maatregelen zijn/haar werkzaamheden op andere afdelingen zonder extra maatregelen voortzetten

Maatregelen voor bezoeker

  • Beperk bezoek van de cliënt met symptomen zoveel mogelijk 
  • Een cliënt met symptomen mag alleen bezoek op de eigen kamer ontvangen
  • Kinderen mogen, onder begeleiding, alléén komen als ze zich aan de gestelde regels voor bezoekers houden
  • Informatie voor bezoekers wordt op de deur van de afdeling gehangen. Zie bijlage “Info voor bezoekers code oranje”
  • Bezoekers mogen geen gebruik maken van het toilet op de cliëntenkamer van de cliënt met symptomen en van de toiletten op de afdeling
  • Het bezoek verlaat de instelling rechtstreeks (geen andere cliënten bezoeken)

Linnengoed

  • Sluit de waszak in de cliëntenkamer
  • Doe een tweede waszak om de zak als deze aan de buitenkant vochtig of bevuild is
  • Markeer eventueel de waszak wanneer hierover afspraken gemaakt zijn met de wasserij
  • Plaats de waszak direct in de hiervoor bestemde (draad) container

Serviesgoed

  • Plaats het serviesgoed van zieke cliënten direct in de hiervoor bestemde kar of in de vaatwasser
  • Pas na contact met dit serviesgoed handhygiëne toe.

Voeding aan- en afvoer

Geen extra maatregelen

Afval

  • Sluit de afvalzak in de cliëntenkamer
  • Markeer eventueel de afvalzak wanneer hierover afspraken gemaakt zijn met de transportdienst of afvalverwerker
  • Plaats de afvalzak direct in de hiervoor bestemde (draad) container

Reiniging en desinfectie

  • Reinig en desinfecteer 3 maal per dag de algemeen toegankelijke toiletten op de afdeling/groep (dus niet de toiletten op de cliëntenkamers)
  • Reinig en desinfecteer 3 maal per dag de handcontactpunten in algemene ruimten zoals gangen en de huiskamer van de groep/afdeling
  • Reinig en desinfecteer 3 maal per dag de grote oppervlakken (met uitzondering van de vloer) en handcontactpunten van de spoelruimte / vuile ruimte van de groep/afdeling
  • Reinig en desinfecteer een kamer van een zieke cliënt volgens werkinstructie: “Tussenreiniging en desinfectie van een isolatiekamer”
  • Reinig en desinfecteer een kamer van een zieke cliënt volgens werkinstructie: “Eindreiniging en desinfectie van een isolatiekamer” als op die dag de isolatie opgeheven kan worden
  • Alleen de schoonmaakmedewerker verwijdert de deurkaart van deze kamer als de eindreiniging en desinfectie voltooid is. 

Maatregelen bij overlijden

  • Houd bij overlijden van een geïsoleerde cliënt de isolatiemaatregelen aan bij contact met cliënt of omgeving van de cliënt (cliëntenkamer).

Reiniging & desinfectie voor opheffen code oranje

  • Alle isolatiekamers hebben na het opheffen van de isolatie bij een cliënt en dus vóór het opheffen van code oranje een eindreiniging en desinfectie ondergaan volgens de werkinstructie: “Eindreiniging en desinfectie van een isolatiekamer”
  • Er gelden geen extra maatregelen voor reiniging en desinfectie van algemene ruimten voor het opheffen van code oranje.

Opheffen code oranje

  • Code oranje:
    • gaat zodra het resultaat van de formule > 1/3 of bij > 2 niet-isoleerbare zieke cliënten over in code rood
    • wordt opgeheven als alle cliënten > 48 uur geen klachten meer hebben gehad. Er kunnen bij het opheffen van code oranje dus nog wel cliënten in de nazorgfase zitten. Let op; wanneer het aantal zieken afneemt, mag de kleurcode niet afgeschaald worden naar code geel of grijs.